פרוייקט אמנה חברתית

תנועת "והגדת – עזרה מגד" שהוקמה לזכר סמ"ר גד עזרא ז"ל אשר נפל במבצע "חומת מגן", שואפת לחבר בין ערכי היהדות ובין הווית החיים במדינת ישראל. אנו מאמינים שניתן להגיע לחברה ערכית ומתוקנת יותר על ידי בירור ערכי היסוד של היהדות ויישומם באורחות המדינה.
אנו שואפים לחבר בין ערכי היהדות לבין הווית החיים במדינת ישראל. אנו מאמינים שניתן להגיע לחברה ערכית ומתוקנת יותר על ידי בירור ערכי היסוד של היהדות ויישומם באורחות המדינה. כצעד ראשון בברור ערכים אלו, חיברנו אמנה חברתית המגדירה את הערכים ומציעה דרכים להגשימם. אנא עיינו באמנה , הצטרפו אליה והעירו הערותיכם במקום המתאים. אנו תקוה כי כאשר תושלם האמנה,היא תהווה ציון דרך במהלך לתיקון החברה בישראל.
    

אנא עיינו באמנה והעירו את הערותיכם.
אנו תקווה כי לכשתושלם האמנה היא תהווה ציון דרך במהלך לתיקון החברה הישראלית.


"צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדּף לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה` אֱ-לֹהֶיךָ נתֵן לָךְ" (דברים טז, כ)

אנו מאמינים ששיבת עם ישראל לארצו נועדה להקים חברה המושתתת על אדני המשפט והצדק בהתאם לחזון נביאי ישראל. צדק הנו ערך קיומי של חברה יהודית. צדק אינו מתמצה בצדקה, שמהותה חסד הנעשה במישור הפרט אלא גם ערכים כלליים הדורשים עשייה במישור הציבורי ומבטאים חובה ואחריות הדדית בין הכלל לבין הפרט. צדק דורש תחושת שייכות ומחויבות של הפרט לתרום לחיי הכלל וחובת הכלל לאפשר לפרט לממש את ייעודו.

ערך העבודה

"גדול הנהנה מיגיע כפיו מירא שמיים" (תלמוד בבלי, מסכת ברכות דף ח עמוד א)
יש להכיר בערך העבודה, הן כתרומה לחברה, לבניין הארץ ולתיקון העולם, והן כחלק מכבוד האדם. על המדינה לקבוע יעדים בנוגע לרמת התעסוקה, הן ביחס לשיעור האבטלה, והן ביחס לשיעורי השתתפות בכוח העבודה.


ערך השבת

"ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך ויום השביעי שבת לה` … למען ינוח עבדך ואמתך כמוך" (דברים ה, יג-טו)
העבודה אינה תכלית אלא כלי לתיקון העולם והאדם. יש לחזק את השבת כיום המנוחה, לשם שמירה על צביונה היהודי של המדינה, ולקבוע גבולות לזמן העבודה כדי למנוע את ניצול העובדים ולטובת חיי המשפחה, הקהילה, וההתפתחות האישית.

ערך המשפחה
"שְׁמַע בְּנִי מוּסַר אָבִיךָ וְאַל תִּטּשׁ תּוֹרַת אִמֶּךָ" (משלי א, ח)
יש להכיר בערך המשפחה כלבנת היסוד של החברה היהודית. יש למצוא את הדרך לאפשר לבני הזוג להשתלב במעגל העבודה תוך שמירה על חוסן המשפחה ותמיכה באפשרות הרחבתה (מימון פעוטונים, יום לימודים ארוך , הטבות מס למשפחות וכד`).

ערבות הדדית
"כל ישראל ערבים זה בזה" (ספרא בחוקותי פרשה ב ד"ה פרק ז).
ערבות מלשון מעורבות, אחריות הדדית וביטוי של גורל משותף. על מנת להגשים ערך זה, על המדינה להעניק לכל פרט בחברה הזדמנות שווה לחינוך, לשירותי הבריאות, והבטחת חיים מכובדים בהגיעו לזקנה. חותמי האמנה יפעלו לעידוד פרויקטים של מעורבות חברתית על-ידי התנדבות קהילתית ועזרה לזולת.

חסד ועצמאות כלכלית
"וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ גֵּר וְתוֹשָׁב וָחַי עִמָּךְ" (ויקרא כה, לה)
"שמונה מעלות יש בצדקה...מעלה גדולה שאין למעלה ממנה, זה המחזיק ביד ישראל שמך ונותן לו מתנה או הלואה או עושה עמו שותפות או ממציא לו מלאכה כדי לחזק את ידו עד שלא יצטרך לבריות לשאול ועל זה נאמר "והחזקת בו גר ותושב וחי עמך" (משנה תורה, הל` מתנות עניים פ"י ה"ז).
מעבר למצוות הצדקה הפרטית, החברה צריכה לדאוג לכך שמי שמחוסר פרנסה יוכל להתקיים בכבוד ולהשתלב מחדש בחיי החברה. יש לעודד את מקבלי התמיכה להשתתף בפעילויות התנדבותיות ובכך להפוך אותם ממקבלים לנותנים.

צדק

"הזהרו בבני עניים שמהן תצא תורה" (תלמוד בבלי, מסכת נדרים דף פא עמוד א)
יש לאדם זכות בסיסית לעושר, כל עוד עושרו נצבר ביושר ולא תוך ניצול אחרים. כמו כן, יש לחברה עניין להלחם בתופעת העוני ומתוך כך לצמצם את הפערים החברתיים. צמצום הפערים דורש התערבות ציבורית הן בקביעת רמה מינימאלית לשכר העבודה והן בעיצוב מערכת מס פרוגרסיבית. חלוקת הכנסות המדינה צריכה להיות צודקת עבור כלל האזרחים ללא הבדל מוצא. על המדינה להיות מופת במוסר תשלומים ובאי-הלנת שכר.

אמת ושלום

"האמת והשלום אהבו" (זכריה ח, יט)
תהליך קבלת ההחלטות בנושאים חברתיים צריך להיות מושתת על דיאלוג ולא על כוחנות וניצול הזדמנויות פוליטיות מקריות. יש להכיר בערך ההידברות בישוב סכסוכים חברתיים. במסגרת יחסי העבודה יש לראות את נשק השביתה רק כמוצא אחרון כשהוא מצמצם עד למינימום את הפגיעה בצד שלישי. נפעל לכינונם של מוסדות הידברות ופשרה.

נקיון כפיים

"מי יעלה בהר ה` ומי יקום במקום קודשו נְקִי כַפַּיִם וּבַר לֵבָב אֲשֶׁר לא נָשָׂא לַשָּׁוְא נַפְשִׁי וְלא נִשְׁבַּע לְמִרְמָה" (תהלים כד, ד)
"בשעה שמכניסין אדם לדין אומרים לו נשאת ונתת באמונה" (תלמוד בבלי, מסכת שבת דף לא עמוד א)
יש להילחם בשחיתות לכל אופניה, הן במערכות השלטון והן במישור הפרטי, ולפעול לקיומה של מערכת מסחרית הוגנת.

"וְהַצְנֵעַ לֶכֶת"

"הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה טּוֹב וּמָה ה` דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱ-להֶיךָ" (מיכה ו, ח)
על המנהיגות הפוליטית, הרוחנית ,האינטלקטואלית והכלכלית לתת דוגמא אישית בתחום זה. חותמי אמנה זו מתחייבים ליצור אווירה בה פרסום עשייה ותרומה לקהילה יהיו עדיפים על פרסום ראוותני של שפע גשמי.

תשובה ותיקון עולם

"לתקן עולם במלכות שדי" (סדור התפילה)
התשובה היא תהליך של שיפור מתמיד לתיקון העולם ושכלולו. תיקון עולם מתחיל בבית, ביחיד, במשפחתו, בסביבתו הקרובה, ונמשך והולך ומקרין גם על סביבתו הרחוקה, על כלל החברה ועל העולם כולו, כמו שנאמר: "בפיך ובלבבך לעשותו" (דברים ל, יד).

חתום על העצומה עכשיו!
הצג את רשימת החותמים עד עתה
שלח קישור לחבר